Frimärksutgivningen är en spegling av den aktuella Sverigebilden. På frimärken har vi sett allt ifrån kungligheter, tekniska innovationer, avgörande idrottsögonblick och kulturpersonligheter till folkrörelser, fordon, historiska händelser och Prideflaggan. Varje år ges det ut en mängd olika frimärken och frimärksmotiv och det är ingen slump att motiven speglar sin respektive tid. Men hur blir då ett frimärke till egentligen?

jury

 

PostNords Frimärksråd tar hand om alla idéer på nya frimärksmotiv och beslutar om vilka som ska bli till riktiga frimärken.

I beslutsprocessen tar Frimärksrådet bland annat hänsyn till om motivet funnits på frimärke tidigare, om det känns aktuellt och om det gör sig bra som frimärke.

När Frimärksrådet är överens om temat för det nya frimärket tas olika experter in för att hjälpa till med att ta fram motivet.

Beroende på motivet tar PostNord sedan hjälp av exempelvis illustratörer, fotografer, formgivare och gravörer för att ta fram förlagan till frimärket.

Frimärket trycks sedan som exempelvis häfte eller på rulle.

Därefter levereras frimärkena till postombuden innan de hamnar på brev och paket i hela världen.

 

prideprint